Energie en bewegen

Duizenden jaren geleden was het onverstandig om je onnodig in te spannen, aangezien je al je energie nodig had om te overleven. Ons lichaam is ingesteld om zuinig met energie om te gaan. We hebben een voorkeur voor vette en suikerrijke producten omdat deze het meeste energie opleveren. We hebben het vermogen om energie in de vorm van vet op te slaan zodat we het kunnen gebruiken wanneer het voedselaanbod schaars is. Maar nu, in deze tijd, bewegen we steeds minder en is het voedselaanbod groot. De omstandigheden zijn veranderd, maar de manier waarop ons lichaam met voedsel omgaat is vrijwel hetzelfde gebleven. We kunnen heel makkelijk kiezen wat en hoeveel we eten en we moeten onszelf er echt toe zetten om te gaan bewegen.

Tijdens een lekkere wandeling of een rondje hardlopen verbruikt je lichaam aardig wat energie. Voor iemand van 70 kg is het verbruik ongeveer per uur 350 kcal met wandelen en bij hardlopen 700 kcal. Het wandelen of hardlopen (of fietsen, zwemmen of tuinieren) verbruiken we meer energie dan wanneer we lui op de bank zitten. Echter, we voelen ons vaak energieker na een inspanning dan wanneer we passief zijn gebleven en energie hebben bespaard. Velen van ons zal dit bekend voorkomen. Toch hebben we discipline en wat motivatie nodig om actief aan de gang te gaan. Door te bewegen komen in je lichaam allerlei positieve processen op gang die zowel lichamelijk als mentaal bevorderlijk zijn voor je welzijn. Je kunt bewegen op je eigen niveau en het stapje voor stapje uitbouwen. Verbruik energie en je krijgt er weer een nieuwe vorm van energie voor terug.

Imke Ebben

Dit bericht is geplaatst in Algemene informatie met de tags , , . Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.